Misschien dan. Ik heb een ‘nieuwe’ oude youngtimer gekocht en hoewel de volledige onderhoudshistorie van de auto kraakhelder is, neem ik u graag mee in mijn overpeinzingen vanaf het moment dat een medewerker bij een Saab-dealer besloot deze auto ooit te bestellen. Daarvoor moeten we vermoedelijk terug naar het voorjaar van 1995. Of het de waarheid is, laat ik graag in het midden maar het kan zo maar eens zo gegaan zijn….misschien.
Bij Saab-dealer Den Breejen in Gorinchem is op een warme middag in mei 1995 de verkoper druk doende met de showroombestellingen. Het was een goede verkoopmaand en de voorraad nieuwe auto’s is danig geslonken. Sinds een klein jaar staat de nieuwe Saab 900 cabrio in de showroom en die slaat buitengewoon goed aan. Ze worden simpelweg goed verkocht en dat betekent ook dat er tijdig nieuwe showroommodellen moeten worden besteld gezien de sterk oplopende levertijd. De Saab 900 cabrio wordt overigens niet in het Zweedse Trolhättan gebouwd maar bij Valmet in Finland. Deze kleine fabriek draait op volle toeren en in een dealerschrijven van de importeur is gewaarschuwd voor sterk oplopende wachttijden. Bij Den Breejen zijn ze er beducht op en de afdeling verkoop is gewaarschuwd om tijdig voorraadmodellen te bestellen. Zo wordt er in mei 1995 een auto samengesteld die naar verwachting in het najaar van 1995 binnen zal komen. Het wordt een 2.3 SE-uitvoering en de salesman besluit om dit ‘vrije voorraad’ model maar eens flink aan te kleden met kostbare opties. Naast de elektrisch verstelbare stoelen met memorystand, volautomatische airco en Saab audiosysteem, wordt ook gelijk het windscherm als accessoire mee besteld. De consumentenprijs gaat hierdoor ver over de 110.000 gulden. Druk doende met de configuratie aan de hand van het importeursbestelformulier gaat op dat moment de telefoon, komen er klanten binnen, is de receptie onbemand en loopt de vertegenwoordiger van de lokale krant binnen. Too much to handle en de verkoper moet in allerijl zijn bureau verlaten. Zijn nieuwe 486-computer met het bestelformulier nog open laat hij onbeheerd achter.
Nadat hij alles en iedereen weer fatsoenlijk heeft weten af te handelen, kruipt hij enigszins gehaast weer terug achter het scherm. Waar was hij gebleven? Oh ja! De nieuwe cabrio voor de showroom bestellen! Haastig vinkt hij de kleur aan (rood leest hij vluchtig, niet realiserend dat er toch echt twee tinten rood zijn, 1 non-metallic en 1 metallic) en rondt het formulier verder af. Printen, faxen naar de importeur, gaatjes er in en hoppa, weer een formulier afgehandeld in de map ‘Showroombestellingen’. De verkoper sluit aan het einde van deze hectische dag zijn kantoor netjes af, stapt in zijn bestickerde 900 en rijdt tevreden naar huis.
De truck van de transporteur arriveert en een rode Saab 900 2.3 SE cabrio wordt van de wagen gereden. Eindelijk! De verkoper ziet het gade en fronst even zijn wenkbrauwen maar is toch blij dat de auto er nu is, net voor de kerstshow. Tussen het fabrieksplastic door ontwaart hij een bloedrode 900 op de truck. De auto verdwijnt naar achteren en hij besluit einde dag even te kijken wat er binnen is gekomen. Op die dag doet de verkoper toch een ontdekking. Heeft hij nu werkelijk de non-metallic rode 900 SE cabrio besteld en niet de wijnrood metallic variant die hij vast en zeker in zijn gedachten had? De dienstdoende monteur is inmiddels druk met het verwijderen van het fabrieksplastic. De rasechte Saab-man zegt met een schaterlach: ‘Zo, die is rood hee!!!’. De verkoper lacht schaapachtig. De monteur vervolgt: ‘Tsjongejonge, wel elektrisch verstelbare stoelen bestellen maar geen stoelverwarming. Zeker de juniorverkoper aan het bestellen geweest!’ De verkoper lacht weer mee als een boer met kiespijn. Hij ziet de pijnlijke fout ook want daar waar natuurlijk de optionele stoelverwarmingsknoppen hadden moeten zitten, prijken nu 2 grote loze zwarte knoppen. ‘Wat een blunder! Dit houd ik voor me. Ongekend stom,’ zijn zo maar wat kreten die door zijn hoofd spoken. Hij beent nu terug naar zijn kantoor en opent de map ‘Showroombestellingen’. En inderdaad, het vakje voor de eigenlijk zo noodzakelijke stoelverwarming is pijnlijk leeg gebleven. Vergeten….De auto wordt klaargemaakt voor de showroom en is vervolgens het stralende middelpunt in de kerstshowroom. De directeur maakt nog een opmerking in de trant van ‘eigenlijk best leuk zo’n rode!’ De verkoper hoort het knarsen tandend aan aangezien de door de wol geverfde Saab-verkoper weet dat zijn clientèle feitelijk altijd kiest voor zwart, zilver of een keertje blauw. De langstaander in spé is geboren.
En dat klopte… Een volledig kalenderjaar (1996) staat de ‘rooie’ tevreden te wachten in de showroom. Kijkers genoeg, kopers niet….Terug naar de feiten. Uiteindelijk is het op 7 januari 1997 zo ver. De auto gaat voor 113.758,- gulden dan toch naar een eerste, nieuwe en ongewtijfeld trotse eigenaar. Die rijdt er vervolgens ruim 6 jaar mee.
In 2003 komt de auto weer terug als occasion bij Den Breejen. Voor € 28.990,- (de factuur heb ik!) komt de auto in bezit van de 2e eigenaar. Die heeft de auto 21 jaar in bezit en rijdt er maar heel weinig mee. De auto komt zo bij een youngtimer specialist terecht waar ik hem tref. Op 15 juni 2024 zet ik mijn handtekening en start mijn Saab-avontuur. Wederom zal het voor de Saab een rustig leventje worden, nu als hobby-auto. Ach, hij is er zijn hele leven al aan gewend om veel te wachten voordat hij eindelijk wordt uitgelaten….
Uw contentmarketing ook tot in de puntjes verzorgd? Maak kennis met K8 Communicatie!
Bel of mail ons met onderstaande gegevens of vul het contactformulier in en wij nemen contact met u op!